Το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα από την ίδρυση του είχε με ιδιαίτερη ευαισθησία προβληματιστεί πάνω στο θέμα «Παιδί – Μουσείο». Είναι το πρώτο Μουσείο στην Ελλάδα που ξεκίνησε προγράμματα πάνω στο αντικείμενο αυτό, τα οποία και είχαν πανελλαδική εμβέλεια.
Το 1982 οργάνωσε στο Ναύπλιο την πρώτη συνάντηση εκπαιδευτικών, με σκοπό την ευαισθητοποίηση στο χώρο και τη δημιουργία προγραμμάτων εκπαίδευσης για παιδιά στο Μουσείο, τα οποία είχαν ιδιαίτερη επιτυχία. Το Ίδρυμα, στην ιδέα για μια νέα προσέγγιση αυτού του θέματος προγραμμάτισε τη δημιουργία ενός «Μουσείου του Παιδιού» σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Το 1989, και μετά από έρευνα σε μουσεία παιδικής ηλικίας της Ευρώπης, άνοιξε στο Ναύπλιο το Μουσείο Παιδικής Ηλικίας «Ο ΣΤΑΘΜΟΣ» με αντικείμενο «Το Παιδί και ο Κύκλος της Παιδικής Ηλικίας» από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Ενώ είχαν ήδη προηγηθεί και δύο περιοδικές εκθέσεις σχετικές με το θέμα «Το Παιδί Και Το Παιχνίδι» στην Αθήνα και το Ναύπλιο. Ο κύριος στόχος ήταν να προβληθεί μια νέα αντίληψη, ένας άλλος τρόπος ιδεολογικής προσέγγισης της σχέσης του παιδιού με το μουσείο με τρεις κύριες κατευθύνσεις: την αισθητική, την ψυχολογική και την κοινωνιολογική.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΠΛΙ ξεκινούν την εφαρμογή τους το 1979 και απευθύνονται στα παιδιά της πόλης, σε σχολεία και οργανωμένες ομάδες απ’ όλη την Ελλάδα.
Τα εκθέματα που φιλοξενούνται στις προθήκες των μουσείων είναι μαγικά, αλλά και σιωπηρά. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα καλείται με τρόπο παιγνιώδη και ψυχαγωγικό, ενεργοποιώντας αισθήσεις και ενδιαφέροντα, να σπάσει αυτή τη σιωπή και παράλληλα να αντιπαρατεθεί, όσο του επιτρέπεται, στα μουσειακά στερεότυπα.
Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες του ΠΛΙ ακολουθούν την εξής μεθοδολογία:
α) θεωρητική, βιωματική και εμπειρική προσέγγιση του θέματος, η οποία επιτυγχάνεται μέσα από τη χρήση εποπτικού υλικού (αντίγραφα εκθεμάτων, εκπαιδευτικοί φάκελοι, μουσειοσυσκευές, οπτικοακουστικό υλικό) και
β) αυτενέργεια του αποδέκτη.
Εκπαιδευτικά Προγράμματα για τα Σχολεία:
Νηπιαγωγείο
1) Ύφασμα – Κοπή – Ένδυμα
2) Το Στοιχειό του Ελαιώνα
3) Ο ιστός της αράχνης
4) Η Κούκλα
Δημοτικό
1) Ύφασμα – Κοπή – Ένδυμα
2) Το Ναύπλιο στον 19ο αιώνα
3) Μουσείο – Δρόμοι – Μνήμη
4) Το Στοιχειό του Ελαιώνα
5) Μουσείο Παιδικής Ηλικίας. Το γνωρίζετε;
6) Το παιχνίδι της ελαίας
7) Ο ιστός της αράχνης
8) Η λαϊκή μας μουσική μέσα από το Θέατρο Σκιών – Μουσειοσκευή
9) Η Κούκλα
Γυμνάσιο/Λύκειο
1) Το Ναύπλιο στον 19ο αιώνα
2) Το Νεοελληνικό Πουκάμισο
3) Μουσείο – Δρόμοι – Μνήμη
4) “Σταθμός” – Μνήμη
5) Τα λιόφυτα
Εκπαιδευτικά Προγράμματα για τα παιδιά της Πόλης
1) Θεατρικό εργαστήρι
2) “Από το Μουσείο στο Βιβλίο”
Εκπαιδευτικά Προγράμματα AμEA
Το τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του ΠΛΙ συνεργάστηκε με το ΚΕΣΥΠ (Κέντρο Συμβουλευτικής – Επαγγελματικού Προσανατολισμού) στην έκδοση εκπαιδευτικού υλικού με θεματικό άξονα τον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου «Βασίλειος Παπαντωνίου» και με αποδέκτες τα ειδικά σχολεία του Νομού Αργολίδας.
Ο εκπαιδευτικός φάκελος “Πάμε μια βόλτα στο Μουσείο” μπορεί να εφαρμοστεί πιλοτικά και στα ειδικά σχολεία όλης της Ελλάδας.
Εκπαιδευτικά Προγράμματα για Ενήλικες
Το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα εγκαινίασε την πιλοτική εφαρμογή των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για ενήλικες σε συνεργασία με:
α) τα μέλη του Σωματείου «Οι Φίλοι του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος» και
β) τους γονείς των παιδιών της πόλης και της γύρω περιοχής, που παρακολουθούν τα εκπαιδευτικά προγράμματα του “ΣΤΑΘΜΟΥ”.
Ενδεικτικά αναφέρονται:
1) Η Τέχνη του ψηφιδωτού
2) Η τέχνη του πηλού
3) Η μαμά μου είναι η ομορφότερη
4) Ιστορίες του μουσείου. Η θεία Βρισηίδα και άλλα διηγήματα.
Γεωγραφικές Συντεταγμένες
Βασ. Κωνσταντίνου 31, Ναύπλιο 211 00
Για περισσότερες πληροφορίες: Μουσείο Παιδικής Ηλικίας “Ο Σταθμός”, e-mail: [email protected]
© 2024 Δήμος Ναυπλιέων - Απαγορεύεται η αναδημοσίευση (μερική ή ολική) του περιεχομένου (κείμενα και φωτογραφικό υλικό) της Πύλης, χωρίς πρότερη άδεια του Δήμου Ναυπλιέων.