Καλώς ήρθατε στο Δήμο Ναυπλιέων, όπου η πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της πόλης αναβιώνει μέσα από τα δημόσια και ιδιωτικά μουσεία της,
Ξεκινήστε την περιήγησή σας από τα δημόσια μουσεία, όπου θα ανακαλύψετε σημαντικά εκθέματα που διηγούνται την ιστορία της πόλης, από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας. Επισκεφτείτε το Αρχαιολογικό Μουσείο για μια βουτιά στο παρελθόν ή το Μουσείο Κομπολογιού για μια γνωριμία με την τοπική παράδοση.
Στη συνέχεια, εξερευνήστε τα ιδιωτικά μουσεία, όπου το προσωπικό άγγιγμα των ιδιοκτητών δημιουργεί μια μοναδική ατμόσφαιρα. Εδώ θα βρείτε συλλογές αφιερωμένες σε συγκεκριμένους τομείς της τέχνης και της ιστορίας, που δε θα συναντήσετε αλλού.
Η επίσκεψη στα μουσεία του Ναυπλίου είναι μια απόλυτη εμπειρία πολιτισμού, που συνδυάζει την ιστορία με την τέχνη και την παράδοση. Είναι μια πρόσκληση να γνωρίσετε από κοντά την πλούσια κληρονομιά του Ναυπλίου και να βυθιστείτε στη μαγεία του.
Αρχαιολογικό Μουσείο Ναυπλίου
Το αρχαιολογικό μουσείο Ναυπλίου στεγάζεται στο επιβλητικό Ενετικό λιθόκτιστο κτήριο που κλείνει με το εντυπωσιακό του μέγεθος και την αυστηρή, συμμετρική του φόρμα τη δυτική πλευρά της πλατείας Συντάγματος. Το κτήριο κτίστηκε το 1713, κατά την περίοδο της β΄ Ενετοκρατίας, από τον Προβλεπτή του στόλου Αυγουστίνο Σαγρέδο ως αποθήκη του στόλου, σύμφωνα με τη μαρμάρινη λατινική επιγραφή που έχει εντοιχιστεί στην πρόσοψή του. Πρόκειται για ένα από τα ωραιότερα και καλύτερα διατηρημένα κτίρια της εποχής της Ενετοκρατίας στην Ελλάδα.
Η νέα μόνιμη έκθεση του μουσείου αναπτύσσεται σε δύο αίθουσες όμοιας κάτοψης στους δύο ορόφους του κτηρίου και διαρθρώνεται σε θεματικές ενότητες, οι οποίες παρουσιάζουν τους πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν στην Αργολίδα από την απώτατη προϊστορία έως και την ύστερη αρχαιότητα.
Το αρχαιότερο έκθεμα του μουσείου αποτελεί το σύμπλεγμα παλαιολιθικών εστιών από τις βραχοσκεπές στο φαράγγι της Κλεισούρας στην Πρόσυμνα (32000-21000 π.Χ.).
Ευρήματα του σπηλαίου Φράγχθι στην Ερμιονίδα τεκμηριώνουν τη μετάβαση από τη θηρευτική στην παραγωγική οικονομία.
Εκτίθενται λίθινα και οστέινα εργαλεία, όστρεα και οστά ζώων και ψαριών, κοσμήματα από όστρεο, οστό και λίθο, τα πρώτα χειροποίητα νεολιθικά αγγεία από πηλό, καθώς και μια σειρά πήλινων ανθρωπόμορφων και ζωόμορφων ειδωλίων.
Η πρώιμη εποχή του Χαλκού ή πρωτοελλαδική περίοδος (3300-2100/2000 π.Χ.) αντιπροσωπεύεται με εκθέματα από την Τίρυνθα, την Ασίνη, το Μπερμπάτι και την Παλαιά Επίδαυρο. Εκτίθεται χαρακτηριστική κεραμική της εποχής, σφραγίδες από λίθο, πηλό και χαλκό, πήλινα σφραγίσματα, οστέινα εργαλεία, μαρμάρινα πρωτοκυκλαδικά ειδώλια, καθώς και η πήλινη εστία από το Μπερμπάτι. Ξεχωριστή θέση ανάμεσά τους κατέχει ο μοναδικός ψυκτήρας της Τίρυνθας.
Αγγεία και άλλα τέχνεργα από τον μεσοελλαδικό οικισμό της Ασίνης, την Πρόνοια Ναυπλίου, τη Μιδέα, την Τίρυνθα και το Μπερμπάτι καλύπτουν ολόκληρο το χρονολογικό φάσμα της μεσοελλαδικής εποχής (2100/2000-1600 π.Χ.), ενός πολιτισμού που αποτέλεσε το υπόβαθρο του μυκηναϊκού.
Η δομή της μυκηναϊκής ανακτορικής εξουσίας και διοίκησης σκιαγραφείται μέσα από τα ευρήματα των σπουδαίων μυκηναϊκών κέντρων, της Τίρυνθας και της Μιδέας και της Ασίνης. Ξεχωρίζουν λατρευτικά σκεύη και ειδώλια, ανάμεσα στα οποία και τα εντυπωσιακά τροχήλατα γυναικεία ειδώλια από την Τίρυνθα και τη Μιδέα, καθώς και ο περίφημος «άρχοντας της Ασίνης», πινακίδες της Γραμμικής Β΄ γραφής, αποθηκευτικοί αμφορείς, κατάλοιπα των εργαστηρίων (μήτρες, ημίεργοι ή ακατέργαστοι ημιπολύτιμοι λίθοι), καθώς επίσης και μιταννικοί σφραγιδοκύλινδροι, ένα τάλαντο χαλκού, αντικείμενα από φαγεντιανή, ήλεκτρο, αλάβαστρο, που αποτελούν αδιάψευστους μάρτυρες του εκτεταμένου μυκηναϊκού εμπορίου.
Ακολουθούν εκθέματα που προέρχονται από τα νεκροταφεία θαλαμωτών τάφων της Ευαγγελίστριας Ναυπλίου, της Ασίνης, των Δενδρών, της Παλαιάς Επιδαύρου καθώς και από το θολωτό τάφο της Καζάρμας. Λίθινα, μετάλλινα και πήλινα αγγεία, ειδώλια ελεφάντινα έργα, σφραγιδόλιθοι και κοσμήματα από χρυσό, ημιπολύτιμους λίθους, ήλεκτρο, φαγεντιανή και γυαλί φωτίζουν τις ταφικές πρακτικές και αντανακλούν τη διαστρωμάτωση της μυκηναϊκής κοινωνίας. Ξεχωρίζουν οι αμφοροειδείς κρατήρες με παραστάσεις άρματος και κιθαρωδού αντίστοιχα και ο κάλαθος – ρυτό με παράσταση αιγάγρου από την Ευαγγελίστρια Ναυπλίου.
Η χάλκινη πανοπλία των Δενδρών, το κορυφαίο έκθεμα του μουσείου, εκτίθεται σε ξεχωριστή περίοπτη προθήκη μαζί με τα υπόλοιπα εντυπωσιακά κτερίσματα του τάφου στον οποίο βρέθηκε, εξαρτήματα του οπλισμού του πολεμιστή, χάλκινα σκεύη και πήλινα αγγεία.
Στην αίθουσα του δεύτερου ορόφου η παρουσίαση ξεκινά με τα υλικά κατάλοιπα της εποχής του Σιδήρου. Περίοπτη θέση κατέχει το χάλκινο κράνος από τον περίφημο υπομυκηναϊκό τάφο της Τίρυνθας (11ος αι. π.Χ.).
Η γεωμετρική εποχή σκιαγραφείται μέσα από τα ευρήματα των τάφων της Πρόνοιας Ναυπλίου, της Τίρυνθας, της Ασίνης και του Μπερμπατίου. Τα άλογα με τον ιππηλάτη, το πιο χαρακτηριστικό αργειακό εικονογραφικό θέμα, αποτυπώνει το ηρωικό πνεύμα, ενώ παραστάσεις καραβιών, τελετουργικών χορών, ζώων και πτηνών συνθέτουν την εικόνα της ομηρικής εποχής.
Οι λατρείες της αρχαϊκής εποχής παρουσιάζονται κυρίως μέσα από τα ευρήματα της Τίρυνθας. Ένθρονες γυναικείες θεότητες, αναθέτριες, ένας ασπιδοφόρος ιππέας, μικρογραφικά αγγεία, άνθη, καρποί και στεφάνια, σχετίζονται με τη λατρεία της Ήρας, ενώ χάλκινα ομοιώματα κρανών και κνημίδας και τμήματα κρατήρων του 5ου αι. π.Χ. με αφιερωματικές επιγραφές συνδέονται με τη λατρεία της θεάς Αθηνάς. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι περίφημες πήλινες αναθηματικές ασπίδες με μυθολογικές σκηνές, και τα πήλινα τελετουργικά προσωπεία, του 7ου αιώνα π.Χ., από τον λεγόμενο «Βόθρο» της Τίρυνθας καθώς και ο χάλκινος κούρος από το Κεφαλάρι του Άργους (560-540 π.Χ.).
Ακολουθεί η ενότητα των αρχαίων πόλεων της Επιδαύρου, της Ερμιόνης, των Αλιέων, καθώς και η αρχαία Ασίνη. Πήλινα και γυάλινα αγγεία, ειδώλια, χρυσά κοσμήματα, στλεγγίδες, χάλκινα κάτοπτρα και σκεύη, σκιαγραφούν όψεις της ζωής και του θανάτου στις αρχαίες αυτές πόλεις. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει το χάλκινο αγαλμάτιο κόρης (γύρω στο 600 π.Χ.) από το ιερό της Αρτέμιδος στην πόλη της Επιδαύρου, το χάλκινο κάτοπτρο στον τύπο των Καρυατίδων (490-470 π.Χ.) από την Ερμιόνη και τρία συσσωματωμένα από τη διάβρωση σιδερένια κλειδιά από το ναό του Απόλλωνα των Αλιέων.
Η περιήγηση συμπληρώνεται με την παρουσίαση μιας αγροικίας του 6ου αι. μ.Χ. στο Πύργουθι, στην κοιλάδα του Μπερμπατίου. Εκτίθενται τα σκεύη και τα εργαλεία που σχετίζονται με τη διαδικασία παραγωγής κρασιού αλλά και με τις άλλες αγροτικές ασχολίες των ενοίκων της.
Η έκθεση ολοκληρώνεται με τις Συλλογές των δωρητών του Μουσείου. Παρουσιάζονται αττικά, βοιωτικά και κορινθιακά αγγεία και ειδώλια που προέρχονται από τις Συλλογές των φιλάρχαιων δωρητών Γλυμενοπούλου, Ποταμιάνου, Αρχιεπισκόπου Νικάνδρου και Θερμογιάννη.
Περίοπτη θέση ανάμεσά τους κατέχει ο παναθηναϊκός αμφορέας, έργο του Ζωγράφου του Μαστού (530-520 π.Χ.). Η σκηνή του φόνου της Κλυταιμνήστρας από τον Ορέστη απεικονίζεται πάνω σε μια αττική ερυθρόμορφη υδρία (περ. 440 π.Χ.). Ένας βοιωτικός ψευδοερυθρόμορφος καβειρικός σκύφος (425-400 π.Χ.) απεικονίζει μια παρωδία του γνωστού μύθου της φιλοξενίας του Οδυσσέα στο παλάτι της Κίρκης.
Ευαγγελία Παππή
Αρχαιολόγος, Δ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων
Ενδεικτικά Εκθέματα
Στο μουσείο πραγματοποιούνται πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα διαφόρων ηλικιών. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με τους υπεύθυνους των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο τηλέφωνο του Μουσείου που ακολουθεί
Γεωγραφικές Συντεταγμένες
Πλατεία Συντάγματος, Ναύπλιο
- Google Map 37.567028449669834, 22.797242495202013
- 2752027502
Για περισσότερες πληροφορίες: ΕΦ.Α. Αργολίδας, Πλατεία Συντάγματος, Τηλ: +30 27520 27502 (εσωτ. 6), e-mail: [email protected]
Πολεμικό Μουσείο Ναυπλίου
Το Πολεμικό Μουσείο Παράρτημα Ναυπλίου, που στεγάζεται στο κτίριο της Πρώτης Σχολής Ευελπίδων (Αμαλίας 22, Ναύπλιο), εγκαινιάστηκε τη 29 Νοεμβρίου του 1988. Το Πολεμικό Μουσείο της πόλης του Ναυπλίου υπάγεται στο Πολεμικό Μουσείο που εδρεύει στην Αθήνα και του οποίου αποτελεί το πρώτο παράρτημα.
Εδώ ο επισκέπτης παρακολουθεί την ιστορία της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων και της νεότερης ιστορίας της Ελλάδας, ιδιαίτερα δε τη συμμετοχή των κατοίκων της Αργολίδας στους αγώνες του Ελληνικού Έθνους, από την Ελληνική Επανάσταση μέχρι την απελευθέρωση από τα στρατεύματα Κατοχής.
Το Πολεμικό Μουσείο διαθέτει 2 ορόφους στους οποίους παρουσιάζει θεματολογικά τους Αγώνες του Ελληνικού Έθνους.
Πιο συγκεκριμένα:
1ος όροφος
Α) Αφιέρωμα στον πρώτο κυβερνήτη της Ελλάδας Ιωάννη Καποδίστρια
Β) Ναύπλιο
Η πόλη διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης. Ήταν η ψυχή και η καρδιά του επαναστατημένου Γένους. Σπάνια χαρακτικά απαθανατίζουν εικόνες από το Ναύπλιο και τις οχυρώσεις του.
Γ) Η Πρώτη Σχολή Ευελπίδων ιδρύθηκε με την ονομασία “Κεντρικόν Πολεμικόν Σχολείον”
από τον Ιωάννη Καποδίστρια, για να στελεχώσει το Στρατό και το Πολεμικό Ναυτικό. Η σχολή λειτούργησε στο Ναύπλιο από το 1928 μέχρι το 1834. Έργα τέχνης και εικόνες δημιουργούν ένα μικρό αφιέρωμα.
Δ) Περίοδος 1821-1897
Το Μάρτιο του 1821 ξεκινά από την Πελοπόννησο ο αγώνας για ανεξαρτησία και ελευθερία. Ο Τσώκρης από το Άργος, οι Νεζαίοι από το Κουτσοπόδι, ο Παπασέρνης από το Κρανίδι και πολλοί Αργολιδείς αγωνίζονται για τη λευτεριά. Το Παλαμήδι και το Ανάπλι ελευθερώνονται από το Σταϊκόπουλο και τον Κολοκοτρώνη. Τα Δερβενάκια και οι Μύλοι γίνονται πεδία μαχών και λαμπρών νικών των Ελλήνων κατά των Τούρκων και των Αιγυπτίων του Ιμπραήμ. Τον Ιανουάριο του 1928 φθάνει στην Αίγινα, προσωρινή έδρα της Ελληνικής Κυβέρνησης.
Ο Ι. Καποδίστριας θεμελιώνει το πρώτο ανεξάρτητο Ελληνικό κράτος. Το έργο διακόπτεται από τη δολοφονία του το Σεπτέμβριο του 1831. Δύο χρόνια αργότερα το Ναύπλιο υποδέχεται το Βασιλιά Όθωνα και το 1834 ο Ναυπλιακός λαός ζει από κοντά την αγωνία της καταδίκης σε θάνατο του Κολοκοτρώνη. Τη 1η Δεκέμβρη του 1834 η πρωτεύουσα μεταφέρεται στην Αθήνα. Ο πρόλογος για την έξωση του Όθωνα γράφτηκε με την επανάσταση των κατοίκων του Ναυπλίου (1/2/1862) με πρωταγωνίστρια την Καλλιόπη Παπαλεξοπούλου.
Έργα τέχνης, λιθογραφίες, χαρακτικά, όπλα και αρχειακό υλικό καταγράφουν με το δικό τους μοναδικό τρόπο τους ηρωικούς αγώνες των Ελλήνων για Ελευθερία.
Ε) Μακεδονικός Αγώνας (1904-1908)
Η ηρωική προσπάθεια των Ελλήνων της Μακεδονίας να προστατέψουν τα πάτρια εδάφη, τη θρησκεία και την ιστορία τους, καθώς η συνδρομή χιλιάδων Ελλήνων εθελοντών συνθέτουν ένα ιδιαίτερο αφιέρωμα. Η Αργολίδα συμμετέχει με αξιωματικούς, όπως τον Σαράντο Αγαπηνό (καπετάν Άγρα) τον κ. Τσολακόπουλο (καπετάν Ρέμπελο) και άλλους. Ο Μακεδονικός Αγώνας κορυφώνεται με τη συμμετοχή του Παύλου Μελά, όπου μετά των ηρωικό του θάνατό του (1904), η υπόθεση της Μακεδονίας γίνεται υπόθεση όλων των Ελλήνων. Έργα τέχνης, λιθογραφίες, φωτογραφίες, όπλα και λάφυρα αναβιώνουν τις προσπάθειες του μικρού νεοσύστατου Ελληνικού Κράτους όχι μόνο να επιβιώσει, αλλά να στηρίξει και να απελευθερώσει σκλάβους αδελφούς στη Θεσσαλία, τη Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θράκη, την Κρήτη.
ΣΤ) Βαλκανικοί Πόλεμοι 1912-13
Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι θα συγκλονίσουν το πανελλήνιο. Οι νικηφόρες μάχες και οι ναυμαχίες θα οδηγήσουν τους Έλληνες τροπαιοφόρους και απελευθερωτές στη Θεσσαλονίκη, τα νησιά του Αιγαίου, τα Ιωάννινα. Το 8ο Σύνταγμα (Ναυπλίου) συμμετέχει με Διοικητή το Συνταγματάρχη Αντ. Καμπάνη. Έργα τέχνης, λαϊκές λιθογραφίες, φωτογραφίες, κειμήλια και όπλα διηγούνται ιστορίες για τις Ναυμαχίες του Αιγαίου, τους Ευζώνους, το Μπιζάνι.
Ζ) Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος
Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος σηματοδοτεί νέους αγώνες για τους Έλληνες, που θα οδηγηθούν σε μεγάλες νίκες έχοντας στο πλευρό τους Συμμάχους. Λιθογραφίες, φωτογραφίες, κειμήλια και όπλα ζωντανεύουν την εποχή.
2ος Όροφος
Α) Ελληνοϊταλικός πόλεμος 1940-41
28 Οκτωβρίου 1940. Οι φασίστες κηρύττουν τον πόλεμο στην Ελλάδα, που παρασύρεται έτσι στη δίνη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Οκτώ εκατομμύρια φασιστικές λόγχες δε θα μπορέσουν να την καταλάβουν. Ο πανελλαδικός ενθουσιασμός και ο ηρωισμός των Ελλήνων θα οδηγήσουν στην εποποιία της Πίνδου. Οι πολλαπλάσιες δυνάμεις του φασισμού κατατροπώνονται. Ο Άξονας δεν είναι πια ανίκητος.
Η Αργολίδα συμμετέχει με επώνυμους σε στρατηγικές θέσεις και με πλήθος απλών στρατιωτών. Το 8ο Σύνταγμα Ναυπλίου απελευθερώνει το Αργυρόκαστρο. Λιθογραφίες, κειμήλια, φωτογραφίες, όπλα και λάφυρα μας μεταφέρουν την έξαρση του πλήθους, τη χαρά της νίκης, τις κακουχίες του πολέμου.
Β) Γερμανική Εισβολή 1941
Μάχη των Οχυρών 6 Απριλίου του 1941. Η Γερμανική Εισβολή είναι πλέον γεγονός. Ο Χίτλερ για να συνδράμει τον σύμμαχό του Μουσολίνι εισβάλει στην Ελλάδα με τις σιδηρόφραχτες ορδές του.
Γ) Μάχη της Κρήτης
Στις 20 Μαΐου του 1941, χιλιάδες Γερμανοί αλεξιπτωτιστές επιχειρούν να καταλάβουν την Κρήτη. Ένδεκα ημέρες αντιστέκονται λυσσαλέα οι ηρωικοί κάτοικοι του νησιού μαζί με τους Έλληνες και τους Συμμάχους στρατιώτες. Ο Χίτλερ οργισμένος θα εκδικηθεί τον Κρητικό λαό με σκληρά αντίποινα. Οι Έλληνες πάλι θα αντισταθούν. Οι μάχες των Οχυρών και της Κρήτης θα καθυστερήσουν το σχέδιο των κατακτητών και θα αλλάξουν τη ροή της ιστορίας.
Δ) Κατοχή – Αντίσταση
Η κατοχή της Ελλάδας ολοκληρώνεται. Ο τρομερός χειμώνας του 1941-42 και οι κακουχίες θερίζουν τους Έλληνες. Η ελπίδα και το θάρρος δε χάνονται, γεννιέται η Αντίσταση, που εμψυχώνει τον Ελληνικό λαό και κάμπτει τους κατακτητές, που αντιδρούν με χιλιάδες εκτελέσεις. Φωτογραφίες, κειμήλια, ενθύμια, οπλισμός απαθανατίζουν τις ηρωικές εκείνες στιγμές για τους Έλληνες.
Ε) Μετά την κατάληψη της χώρας η Ελληνική Κυβέρνηση καταφεύγει το 1941 στην Αίγυπτο
Στη Μέση Ανατολή ελληνικά στρατιωτικά τμήματα συγκρατούνται και μάχονται στο πλευρό των Συμμάχων. Διαπρέπουν στις μάχες του Ελ Άλαμέιν (1942), στις επιχειρήσεις της Βορείου Αφρικής (1942-43), της Ιταλίας (1944) και στην απελευθέρωση των νήσων του Αιγαίου (1944-45). Το Πολεμικό Ναυτικό και η Αεροπορία θα διαπρέψουν στις θάλασσες και τους αιθέρες (1941-45).
ΣΤ) Απελευθέρωση. Οι επιτυχίες των Συμμάχων στην Αφρική, η πανωλεθρία του Χίτλερ στο ανατολικό μέτωπο, η απόβαση και οι νίκες τους στη Νορμανδία και τον Ειρηνικό σημαίνουν για τις δυνάμεις του Άξονα το τέλος. Στις 12 Οκτωβρίου του 1944 απελευθερώνεται η πρωτεύουσα. Ο Ελληνικός λαός μετά την εφιαλτική κατοχική νύχτα, υποδέχεται με ζητωκραυγές και ενθουσιασμό την πολυπόθητη ελευθερία. Φωτογραφίες, ενθύμια, λάφυρα, οπλισμός καταγράφουν την τραγικότητα εκείνων των γεγονότων.
Ζ) Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων
Παράσημα, μετάλλια, στολές, φωτογραφίες και έντυπα διηγούνται στιγμές από την ιστορία της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων, που υπήρξε το φυτώριο μεγάλων στρατιωτικών μορφών.
Γεωγραφικές Συντεταγμένες
Λεωφ. Βασιλίσσης Αμαλίας 22, Ναύπλιο 211 00
- Google Map 37.56625546454452, 22.79935285479759
- 2752025591
Για περισσότερες πληροφορίες: Πολεμικό Μουσείο Παράρτημα Ναυπλίου, e-mail: [email protected]
Λαογραφικό Μουσείο “Β. Παπαντωνίου”
Το κοινωφελές Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα «Β. Παπαντωνίου» ιδρύθηκε το 1974 και έχει έδρα το Ναύπλιο. Σκοπός του είναι η έρευνα, η διάσωση, η μελέτη και η προβολή του νεότερου ελληνικού πολιτισμού.
Στο κτίριο της οδού Βασ. Αλεξάνδρου 1 και Σοφρώνη, στο Ναύπλιο στεγάζεται το Λαογραφικό Μουσείο του Ιδρύματος, που το 1981 τιμήθηκε με το ΕΜΥΑ (European Museum of the Year main Award).
Το 1999, το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα γιόρτασε ταυτόχρονα τα 25 χρόνια από την ίδρυση του και τη χιλιετία.
Η νέα έκθεση, με θέμα «Τα Καλύτερα του ΠΛΙ», σκοπό είχε να προβάλει το εύρος και τον πλούτο των συλλογών του ΠΛΙ, που αριθμούν σήμερα περισσότερα από 27.000 αντικείμενα.
Από το 2006, στο ήδη αναμορφωμένο εσωτερικά κτίριο, παρουσιάζεται η έκθεση με θέμα «Ελληνικόν Άστυ: Ναύπλιον 1822-1922». Η νέα μόνιμη έκθεση αφορά κυρίως το αστικό Ναύπλιο και τις γύρω περιοχές.
Στο ισόγειο παρουσιάζονται ετερόκλητα μουσειακά αντικείμενα σε μια τολμηρή ελεύθερη εγκατάσταση για να τονιστεί η πολυμορφία της συλλεκτικής φιλοσοφίας του ΠΛΙ. Η μουσειολογική πρόταση παρουσιάστηκε στο Ναύπλιο σποραδικά ήδη από το 1999 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2006 και βέβαια στις “Πτυχώσεις”, την έκθεση της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας του 2004.
Προηγούμενες Εκθέσεις
“Από το Ναύπλιο στη Λευκωσία. Οι συλλογές του ΠΛΙ”
Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο, Λευκωσία Οκτώβριος 2007-Ιανουάριος 2008
“Ενδύεσθαι”
Για ένα Μουσείο Πολιτισμού του Ενδύματος.
Κέντρο Ευαγόρα Λανίτη, Λεμεσός 12.12.2007-27.1.2008
“Δεισιδαιμονίες και Βασκανίες: Σύμβολα, ξόρκια, φυλαχτά. Τα λαογραφικά συμφραζόμενα της μαγείας”
Η έκθεση διήρκεσε από 25 Σεπτεμβρίου έως 11 Ιανουαρίου 2010 και έγινε στα πλαίσια των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς, που για το 2009-2010 έχουν θέμα: «Μάγοι, Ξόρκια και Φυλαχτά: Η μαγεία στον αρχαίο και χριστιανικό κόσμο».
“Το Τελλόγλειο της Αλίκης και του Νέστορα”
Το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, σε μια φιλική επετειακή συνεργασία, παραχώρησε αντικείμενα των συλλογών του για την έκθεση «Το Τελλόγλειο της Αλίκης και του Νέστορα».
Η έκθεση δημιουργήθηκε με αφορμή τη συμπλήρωση 10 χρόνων λειτουργίας του Τελλογλείου Ιδρύματος.
Στον σχεδιασμό της έκθεσης σημαντική ήταν η συμβολή της Προέδρου του ΠΛΙ Ιωάννας Παπαντωνίου, ενώ την καλλιτεχνική επιμέλεια είχε ο Σταμάτης Ζάννος.
Στο ισόγειο λειτουργεί και το Πωλητήριο του Μουσείου.
Γεωγραφικές Συντεταγμένες
Βασ. Αλεξάνδρου 1 και Σοφρώνη, Ναύπλιο 211 00
- Google Map 37.56696620712802, 22.798941186506735
- 2752028947
Για περισσότερες πληροφορίες: Μουσείο «Β. Παπαντωνίου», e-mail: [email protected]
Εθνική Πινακοθήκη – Παράρτημα Ναυπλίου
Το παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης στο Ναύπλιο – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου ιδρύθηκε το 2004, επί διευθύνσεως Μαρίνας Λαμπράκη – Πλάκα και με πρωτοβουλία του επιφανούς Ναυπλιέως και ε.τ. Προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου Αποστόλου Μπότσου. Το κτίριο, το οποίο παραχωρήθηκε από το Δήμο Ναυπλιέων, ανακαινίστηκε και εξοπλίστηκε μουσειολογικά από το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης».
Στο διατηρητέο νεοκλασικό κτίριο που στεγάζεται, διαθέτει μια εκλεκτή συλλογή από έργα εμπνευσμένα από τον απελευθερωτικό αγώνα των Ελλήνων (Θ. Βρυζάκης, Φ.Μαργαρίτης, Διον. Τσόκος, Ν.Γύζης, Νικ.Λύτρας κ.α.), τα οποία τονίζουν και δίνουν αισθητή μορφή στον ιστορικό χαρακτήρα της πόλης. Σκοπός αυτής της ζωγραφικής είναι να απομνημονεύσει τα ηρωικά κατορθώματα των Ελλήνων αφαιρώντας τους ωστόσο το ρεαλιστικό τους χαρακτήρα και ανάγοντάς τα σε μια σφαίρα ιδανική.
«1821 – Μορφές και Θέματα του Αγώνα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας». Η έκθεση των έργων ζωγραφικής διαρθρώνεται σε πέντε ενότητες οι οποίες καλύπτουν θέματα ή απεικονίζουν ιστορικά συμβάντα, των οποίων η εικονογραφία διαμορφώθηκε ενώ η τέχνη του 19ου αιώνα εξελισσόταν τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη. Το στοιχείο που πάνω απ’ όλα έδινε φτερά στη φαντασία αυτών των ρομαντικών δημιουργών ήταν η δραματική σειρά αντιπαραθέσεων, που εμπεριείχε η Ελληνική Επανάσταση.
Ο αγώνας των Ελλήνων ενάντια στους Τούρκους συμβόλιζε τη σύγκρουση του Πολιτισμού με τη Βαρβαρότητα, του Σταυρού με την Ημισέληνο, της Ελευθερίας με την Καταπίεση.
Οι περισσότερες σκηνές προδίδουν την προσπάθεια του καλλιτέχνη να συγκινήσει, να υπογραμμίσει τις ψυχικές συγκρούσεις, το πάθος και τα συναισθήματα των ηρώων, να διδάξει και να παραδειγματίσει το θεατή.
Δεν είναι τυχαίο ότι τα ιστορικά γεγονότα αναπλάθονται με ένα οικείο, ηθογραφικό ύφος, που μεταφέρει αμεσότερα στο θεατή το δράμα των πρωταγωνιστών.
Παράλληλα προς την έκθεση ζωγραφικών έργων, γλυπτά αντικείμενα καθημερινής χρήσης, οπλισμός των αγωνιστών συμπληρώνουν την έκθεση, αποδεικνύοντας το εύρος της διάδοσης των εικονογραφικών θεμάτων του Αγώνα.
Ενδεικτικά έργα
Το παράρτημα διαθέτει μια πλούσια βιβλιοθήκη λευκωμάτων και βιβλίων τέχνης και μια αίθουσα περιοδικών εκθέσεων που εναλλάσσονται χαρίζοντας στο μουσείο το δυναμισμό και το θέλγητρο που πρέπει να το χαρακτηρίζουν.
Επίσης, λειτουργούν εκπαιδευτικά προγράμματα που απευθύνονται σε σχολεία όλης της περιοχής και υπάρχει και παιδικό εργαστήρι τέχνης.
Περιοδικές Εκθέσεις από το 2004 έως σήμερα (2014):
Από το Μάιο του 2004 μέχρι το Σεπτέμβριο του 2005 παρουσιάστηκαν έργα χαρακτικής, τα οποία εικονογραφούν την ιστορική εξέλιξη του Ναυπλίου από τον 16ο έως το 19ο αιώνα. Η έκθεση είχε τίτλο: Τo Ναύπλιο στα ευρωπαϊκά χαρακτικά, 16ος-19ος αιώνας, Συλλογή οικογένειας Γιάννη Φωτόπουλου.
Από τις 30 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 15 Ιουλίου του 2006 παρουσιάστηκαν ολοκληρωμένα και για πρώτη φορά στο κοινό:Οι αυθεντικές μορφές των Ηρώων του ΄21- Σχέδια, υδατογραφίες, λιθογραφίες- 1826-1831 του KarlKrazeisen.
Από τις 29 Ιουλίου μέχρι τις 30 Νοεμβρίου του 2006, ο επισκέπτης είχε την ευκαιρία να δει ένα αφιέρωμα στον «Συμεών Σαββίδη».
Από τις 18 Δεκεμβρίου μέχρι τις 30 Μαΐου, ο κύκλος της ζωής εξακολουθεί να γυρίζει στην αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων του Παραρτήματος της Εθνικής Πινακοθήκης στο Ναύπλιο, με 24 έργα του Γεωργίου Ιακωβίδη.
Από τις 14 Ιουνίου 2007 έως τις 28 Οκτωβρίου του 2007 παρουσιάστηκε η έκθεση με τίτλο «Αντιστοιχίες. Λουλούδια από τη νεοελληνική τέχνη» , η οποία έγινε σε συνεργασία με την Alpha Bank.
Από τον Δεκέμβριο του 2007 έως τον Σεπτέμβριο του 2008 φιλοξενήθηκε μια έκθεση που αποτελεί ένα ελάχιστο μέρος από τα νέα αποκτήματα της Εθνικής Πινακοθήκης, επί συνόλου 3.000 έργων, τα οποία αποκτήθηκαν από το 1992 έως το 2007, επί Διευθύνσεως, δηλαδή της κα Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα.
Στις 27 Σεπτεμβρίου 2008 το παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης και Μουσείο Αλ. Σούτζου στο Ναύπλιο, εγκαινίασε έκθεση μνήμης στον Ιωάννη Καποδίστρια, με τίτλο «Ιωάννης Καποδίστριας, ο πρωτομάρτυρας της νέας Ελλάδας»,συμμετέχοντας στις εορταστικές εκδηλώσεις του Δήμου Ναυπλίου και του πνευματικού ιδρύματος «Ιωάννης Καποδίστριας» για την επέτειο των 180 χρόνων από την ανακήρυξη του Ναυπλίου ως πρώτης πρωτεύουσας της Ελλάδας και την άφιξη του πρώτου Κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια στην πόλη.
Από τις 23 Μαρτίου έως τις 10 Μαΐου φιλοξενήθηκε η έκθεση «Ο Στρατηγός Μακρυγιάννης και η Εικονογραφία του Αγώνα», στην οποία παρουσιάστηκε η πρωτότυπη σειρά λιθογραφιών του Fred Boissonnas, που αναπαράγουν τις 24 υδατογραφίες του Δημητρίου Ζωγράφου, οι οποίες φυλάσσονται στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη.
Η Εθνική Πινακοθήκη τίμησε τον διακεκριμένο καλλιτέχνη και ακαδημαϊκό Παναγιώτη Τέτση, παρουσιάζοντας αντιπροσωπευτικά έργα από τις διάφορες θεματικές ενότητες της δουλειάς του, από τις 28 Μαΐου έως τις 30 Απριλίου 2012.
Στις 25 Μαΐου 2012 έως τις 30 Σεπτεμβρίου διοργανώθηκε έκθεση με τίτλο Η «Γενιά του’30» στην αναζήτηση της ελληνικότητας. Παρουσιάστηκαν έργα των: Κων/νου Παρθένη, Θεόφιλου, Γιώργου Γουναρόπουλου, Θεόφραστου Τριανταφυλλίδη, Φώτη Κόντογλου, Σπύρου Παπαλουκά, Νίκου Εγγονόπουλου, Γιάννη Τσαρούχη, Γεράσιμου Στέρη, Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Γιάννη Μόραλη και Νίκου Νικολάου.
Τον Οκτώβριο 2012 το Παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης και Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου εγκαινίασε μία σημαντική έκθεση για την πόλη του Ναυπλίου, με τίτλο «Τα χρόνια της βασιλείας του ΄Οθωνα» (1833-1862).
Η έκθεση διοργανώθηκε στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Δήμου Ναυπλιέων για τα 150 χρόνια από τη Ναυπλιακή Επανάσταση (1 Φεβρουαρίου–8 Απριλίου1862).
Παρουσιάστηκαν χαρακτικά και ζωγραφικά έργα με παραστάσεις από την αναχώρηση του νεαρού Όθωνα από το Μόναχο, την άφιξή του στο Ναύπλιο, πορτρέτα του Όθωνα και της Αμαλίας, έργα που αναφέρονται στα γεγονότα της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, φωτογραφικό υλικό και ζωγραφικά έργα των πρωταγωνιστών της Ναυπλιακής Επανάστασης, λιθογραφία της έξωσης των πρώτων βασιλέων, το τραπέζι, στο οποίο υπογράφτηκε το διάταγμα της έξωσης το 1862 και γελοιογραφίες που αναφέρονται στο θέμα του ανταγωνισμού των Δυνάμεων για την εξουσία στην Ελλάδα.
Αυτήν την περίοδο το Παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης και Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου στο Ναύπλιο διοργανώνει έκθεση με τίτλο «Η Θάλασσα στη Νεοελληνική Τέχνη», με έργα που προέρχονται αποκλειστικά από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης. Στόχος της έκθεσης είναι η γνωριμία-ανάγνωση της θαλασσογραφίας στη νεοελληνική ζωγραφική, καθώς η θάλασσα, άμεσα συνδεδεμένη με τη ζωή του ελληνικού λαού, τις αναμνήσεις και τα βιώματά του, αποτέλεσε πηγή έμπνευσης και καλλιτεχνικής δημιουργίας, ήδη από το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα.
Η έκθεση χωρίζεται σε τρεις ενότητες: Στην πρώτη περιλαμβάνονται έργα των μεγάλων θαλασσογράφων μας, του Κωνσταντίνου Βολανάκη, του Βασίλειου Χατζή και του Ιωάννη Αλταμούρα, στα έργα των οποίων διαφαίνονται οι πρώτες επιδράσεις του Ιμπρεσιονισμού.
Στην δεύτερη ενότητα περιλαμβάνονται έργα των Κωνσταντίνου Μαλέα, Νικόλαου Λύτρα, Κωνσταντίνου Παρθένη, Μιχάλη Οικονόμου, οι οποίοι θεωρούνται ανανεωτές της τέχνης σύμφωνα με το πνεύμα του μοντερνισμού στις αρχές του 20ου αιώνα. Οι καλλιτέχνες αυτής της περιόδου βγαίνουν στη φύση αναζητώντας σχήματα και χρώματα για να αποδώσουν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του ελληνικού φωτός.
Η τρίτη ενότητα αντιπροσωπεύεται από πίνακες των Νίκου Χατζηκυριάκου –Γκίκα, Αγήνορα Αστεριάδη, Παναγιώτη Τέτση, Κώστα Τσόκλη, που εκφράζουν το προσωπικό τους ιδίωμα στον χώρο της τοπιογραφίας.
Λαμπρινή Καρακούρτη – Ορφανοπούλου
Ιστορικός Τέχνης Εθνικής Πινακοθήκης
Γεωγραφικές Συντεταγμένες
Σιδηράς Μεραρχίας 23, 21100 Ναύπλιο
Google Map 37.567204014765295, 22.806400348075186
2752021915
Μουσείο Παιδικής Ηλικίας ”Ο Σταθμός”
Το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα από την ίδρυση του είχε με ιδιαίτερη ευαισθησία προβληματιστεί πάνω στο θέμα «Παιδί – Μουσείο». Είναι το πρώτο Μουσείο στην Ελλάδα που ξεκίνησε προγράμματα πάνω στο αντικείμενο αυτό, τα οποία και είχαν πανελλαδική εμβέλεια.
Το 1982 οργάνωσε στο Ναύπλιο την πρώτη συνάντηση εκπαιδευτικών, με σκοπό την ευαισθητοποίηση στο χώρο και τη δημιουργία προγραμμάτων εκπαίδευσης για παιδιά στο Μουσείο, τα οποία είχαν ιδιαίτερη επιτυχία. Το Ίδρυμα, στην ιδέα για μια νέα προσέγγιση αυτού του θέματος προγραμμάτισε τη δημιουργία ενός «Μουσείου του Παιδιού» σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Το 1989, και μετά από έρευνα σε μουσεία παιδικής ηλικίας της Ευρώπης, άνοιξε στο Ναύπλιο το Μουσείο Παιδικής Ηλικίας «Ο ΣΤΑΘΜΟΣ» με αντικείμενο «Το Παιδί και ο Κύκλος της Παιδικής Ηλικίας» από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Ενώ είχαν ήδη προηγηθεί και δύο περιοδικές εκθέσεις σχετικές με το θέμα «Το Παιδί Και Το Παιχνίδι» στην Αθήνα και το Ναύπλιο. Ο κύριος στόχος ήταν να προβληθεί μια νέα αντίληψη, ένας άλλος τρόπος ιδεολογικής προσέγγισης της σχέσης του παιδιού με το μουσείο με τρεις κύριες κατευθύνσεις: την αισθητική, την ψυχολογική και την κοινωνιολογική.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΠΛΙ ξεκινούν την εφαρμογή τους το 1979 και απευθύνονται στα παιδιά της πόλης, σε σχολεία και οργανωμένες ομάδες απ’ όλη την Ελλάδα.
Τα εκθέματα που φιλοξενούνται στις προθήκες των μουσείων είναι μαγικά, αλλά και σιωπηρά. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα καλείται με τρόπο παιγνιώδη και ψυχαγωγικό, ενεργοποιώντας αισθήσεις και ενδιαφέροντα, να σπάσει αυτή τη σιωπή και παράλληλα να αντιπαρατεθεί, όσο του επιτρέπεται, στα μουσειακά στερεότυπα.
Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες του ΠΛΙ ακολουθούν την εξής μεθοδολογία:
α) θεωρητική, βιωματική και εμπειρική προσέγγιση του θέματος, η οποία επιτυγχάνεται μέσα από τη χρήση εποπτικού υλικού (αντίγραφα εκθεμάτων, εκπαιδευτικοί φάκελοι, μουσειοσυσκευές, οπτικοακουστικό υλικό) και
β) αυτενέργεια του αποδέκτη.
Εκπαιδευτικά Προγράμματα για τα Σχολεία:
Νηπιαγωγείο
1) Ύφασμα – Κοπή – Ένδυμα
2) Το Στοιχειό του Ελαιώνα
3) Ο ιστός της αράχνης
4) Η Κούκλα
Δημοτικό
1) Ύφασμα – Κοπή – Ένδυμα
2) Το Ναύπλιο στον 19ο αιώνα
3) Μουσείο – Δρόμοι – Μνήμη
4) Το Στοιχειό του Ελαιώνα
5) Μουσείο Παιδικής Ηλικίας. Το γνωρίζετε;
6) Το παιχνίδι της ελαίας
7) Ο ιστός της αράχνης
8) Η λαϊκή μας μουσική μέσα από το Θέατρο Σκιών – Μουσειοσκευή
9) Η Κούκλα
Γυμνάσιο/Λύκειο
1) Το Ναύπλιο στον 19ο αιώνα
2) Το Νεοελληνικό Πουκάμισο
3) Μουσείο – Δρόμοι – Μνήμη
4) “Σταθμός” – Μνήμη
5) Τα λιόφυτα
Εκπαιδευτικά Προγράμματα για τα παιδιά της Πόλης
1) Θεατρικό εργαστήρι
2) “Από το Μουσείο στο Βιβλίο”
Εκπαιδευτικά Προγράμματα AμEA
Το τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του ΠΛΙ συνεργάστηκε με το ΚΕΣΥΠ (Κέντρο Συμβουλευτικής – Επαγγελματικού Προσανατολισμού) στην έκδοση εκπαιδευτικού υλικού με θεματικό άξονα τον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου «Βασίλειος Παπαντωνίου» και με αποδέκτες τα ειδικά σχολεία του Νομού Αργολίδας.
Ο εκπαιδευτικός φάκελος “Πάμε μια βόλτα στο Μουσείο” μπορεί να εφαρμοστεί πιλοτικά και στα ειδικά σχολεία όλης της Ελλάδας.
Εκπαιδευτικά Προγράμματα για Ενήλικες
Το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα εγκαινίασε την πιλοτική εφαρμογή των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για ενήλικες σε συνεργασία με:
α) τα μέλη του Σωματείου «Οι Φίλοι του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος» και
β) τους γονείς των παιδιών της πόλης και της γύρω περιοχής, που παρακολουθούν τα εκπαιδευτικά προγράμματα του “ΣΤΑΘΜΟΥ”.
Ενδεικτικά αναφέρονται:
1) Η Τέχνη του ψηφιδωτού
2) Η τέχνη του πηλού
3) Η μαμά μου είναι η ομορφότερη
4) Ιστορίες του μουσείου. Η θεία Βρισηίδα και άλλα διηγήματα.
Γεωγραφικές Συντεταγμένες
Βασ. Κωνσταντίνου 31, Ναύπλιο 211 00
- Google Map 37.56574189179286, 22.80633575547136
- 2752028947
Για περισσότερες πληροφορίες: Μουσείο Παιδικής Ηλικίας “Ο Σταθμός”, e-mail: [email protected]
Μουσείο Κομπολογιού
Τον Απρίλιο του 1998 ιδρύθηκε στο Ναύπλιο το πρώτο – και μοναδικό στον κόσμο – Μουσείο Κομπολογιού από τον Άρη Ευαγγελινό και τη Ραλλού Γρομιτσάρη, οι οποίοι συλλέγουν και μελετούν το κομπολόι από τη δεκαετία του 70′. Στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, όπου ζούσε ο παππούς του κυρίου Ευαγγελινού, πήραν τα πρώτα μαθήματα και έμαθαν τα “μυστικά” του κομπολογιού.
Από το 1968 αρχίζουν το μεγάλο τους ταξίδι στους δρόμους του κομπολογιού, που ακόμα συνεχίζεται. Συλλέγουν γνώση και σπάνια παλιά κομπολόγια και προσευχητάρια από όλο τον κόσμο – Ινδουιστών, Βουδιστών, Μουσουλμάνων, Καθολικών και Ελλήνων – από τις χώρες που άκμασε ο Ελληνισμός.
Έτσι απέκτησαν μια μοναδική συλλογή στον κόσμο, μέρος της οποίας εκτίθεται στο μουσείο (άνω όροφος) και που χρονολογούνται μεταξύ 1550 και 1950.
Στο Μουσείο εκτίθενται κομπολόγια και προσευχητάρια από τη συλλογή με ιστορική διαδρομή σε 4 αίθουσες.
Στην αίθουσα Α: Ινδουιστικά, Βουδιστικά και Μουσουλμανικά Προσευχητάρια
Στην αίθουσα Β: Χριστιανικά Ορθόδοξα και Καθολικά Προσευχητάρια
Στις αίθουσες Γ και Δ: Ελληνικά Κομπολόγια
Από την ίδρυση του έως και σήμερα το Μουσείο έχει φιλοξενήσει περισσότερους από 350.000 επισκέπτες.
Το Μουσείο στεγάζεται σε ιδιόκτητο διώροφο κτίριο στην παλιά πόλη του Ναυπλίου, στην οδό Σταϊκοπούλου 25.
Ο εκθεσιακός χώρος βρίσκεται στον άνω όροφο. Στο ισόγειο είναι το εργαστήριο του Μουσείου που συντηρεί τα παλιά κομπολόγια και κατασκευάζει πιστά αντίγραφα των παλαιών από χειροποίητες χάντρες. Το εργαστήριο συντηρεί τα παλιά κομπολόγια – κειμήλια των οικογενειών δωρεάν.
Στο ισόγειο επίσης, είναι και το πωλητήριο του Μουσείου, όπου πωλούνται τα παραγόμενα στο εργαστήριο. Το Μουσείο λειτουργεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού.
Σκοπός και αποστολή του Μουσείου είναι να διασώσει και να διαδώσει το παραδοσιακό ελληνικό κομπολόι.
Γεωγραφικές Συντεταγμένες
Σταϊκοπούλου 25, Ναύπλιο 211 00
- Google Map 37.56624397342452, 22.799022364517384
- 2752021618
Για περισσότερες πληροφορίες: Μουσείο Κομπολογιού, e-mail: [email protected]
Μουσείο Ποτοποιίας “Καρώνης”
Η ιστορία
Λίγο μετά τη σύσταση του επίσημου ελληνικού έθνους, το 1840, ο Γιάννης Καρώνης ανοίγει και διατηρεί ρακοπωλείο στο Ναύπλιο.
Ύστερα από πολλά στάδια και με δεδομένη την αγάπη του για την παραγωγή ούζου εξοπλίζεται με δυο αποστακτήρες και εντρυφά στα μυστικά της απόσταξης.
Σάρκα και οστά παίρνει το εγχείρημα του, το 1869, όταν ιδρύει επίσημα την ποτοποιία ΚΑΡΩΝΗ.
Πρωτοπόροι, ως ήταν οι αδελφοί Καρώνη, έστησαν και μονάδα παραγωγής οινοπνεύματος, χρησιμοποιώντας αποστακτήρες και μηχανήματα από τη Γαλλία και τη Γερμανία σε ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο για τα δεδομένα της εποχής.
Τεχνίτες από την Ιταλία εγκαθιστούν τους άμβυκες και μια σειρά από χτιστές δεξαμενές. Το οινόπνευμα το χρησιμοποιούσαν για την απόσταξη και παραγωγή ούζου και μαστίχας. Τότε λοιπόν η επιχείρηση είχε τον χαρακτηρισμό «πνευματοποιείο» η Τεγέα.
Η παραγωγή μεγαλώνει και η διανομή των προϊόντων ξεπερνά τα όρια της πόλης, τα οποία μεταφέρονται στις γύρω περιοχές με καΐκια και με το τρένο. Το 1947 η εταιρεία αποκτά το πρώτο της φορτηγό, διευρύνοντας ακόμα το δίκτυο διανομής.
Η αναγνώριση του δεν άργησε, με τις πρώτες διακρίσεις σε έκθεση στο Ζάππειο, Αθήνα – 1889.
Ακολουθούν χρυσά και αργυρά μετάλλια στις Διεθνείς Εκθέσεις της Θεσσαλονίκης, γεγονός που σφραγίζει την ποιότητα των αποσταγμάτων.
Η εμμονή του Γ. Καρώνη στην επίτευξη της βέλτιστης ποιότητας οδηγεί στη χρήση των καλύτερων ποικιλιών γλυκάνισου και άλλων αρωματικών φυτών, δίνοντας στις επόμενες 4 γενεές την πολύτιμη συνταγή του ούζου Καρώνη που παραμένει έως και σήμερα απαράλλακτη.
Με το ίδιο πάθος και μεράκι, πιστοί φύλακες της παράδοσης, η πέμπτη πλέον γενιά της οικογένειας συνεχίζει να σας προσφέρει τα μοναδικά αποστάγματα, όπως ξεκίνησε ο Γιάννης Καρώνης πριν σχεδόν ενάμισι αιώνα.
Στο μουσείο ποτοποιίας θα δείτε εργαλεία, μηχανήματα, έγγραφα της ποτοποιίας που χρονολογούνται από το 1880 και ύστερα. Δείτε τον πρώτο αποστακτήρα της ποτοποιίας και το τιμολόγιο αγοράς του από τη Γαλλία και πολλά αλλά.
Ζήστε την ιστορία από κοντά!
Για ομαδικές επισκέψεις παρακαλούμε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο 2752024968 για καλύτερη εξυπηρέτηση. Επίσης, υπάρχει δυνατότητα ξενάγησης στα αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά, ιταλικά και ισπανικά.
Γεωγραφικές Συντεταγμένες
Ευκλείδη 9, Αγία Παρασκευή, Ναύπλιο 211 00
- Google Map 37.564296159768844, 22.81789532681957
- 2752024968
Για περισσότερες πληροφορίες: Μουσείο Ποτοποιίας Καρώνη, e-mail: [email protected]
Μουσείο Αυτοκίνησης
Η παρατήρηση τέτοιων οχημάτων δεν έχει μόνο εκπαιδευτικό χαρακτήρα, αλλά διεγείρει τις μνήμες όλων όσων επισκέπτονται το μουσείο. Κάποιων επειδή έζησαν ταυτόχρονα με την κυκλοφορία κάποιου αυτοκινήτου, κάποιων αναγνωρίζοντας τα οχήματα αυτά από τις ταινίες τους παλαιού ελληνικού και ξένου κινηματογράφου και κάποιων απλά επειδή τρέφουν μεράκι και αγάπη για τα παλιά αυτοκίνητα.
Στις μεγάλες εγκαταστάσεις της έκθεσης του Μουσείου, ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά σπάνια και καλοδιατηρημένα μοντέλα τα οποία λειτουργούν άψογα. Επίσης, στους χώρους του μουσείου διατηρείται βιβλιοθήκη ειδικής θεματολογίας πάνω στο αυτοκίνητο με πλούσιο, επιπρόσθετα, οπτικοακουστικό υλικό.
Μία από τις δραστηριότητες του Μουσείου Αυτοκίνησης Ναυπλίας είναι η σε ετήσια βάση διοργάνωση του Regularity Rally για ιστορικά αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες. Ένα διαγωνισμό κομψότητας οχημάτων εποχής «Concours d’Elegance» και ένα παζάρι ανταλλακτικών για κλασικά οχήματα.
Το Μουσείο λειτουργεί αποκλειστικά κατόπιν αιτήσεως.
Για να κανονίσετε την ιδιωτική σας επίσκεψη παρακαλώ θα χρειαστεί να κλείσετε προηγουμένως συγκεκριμένη ημερομηνία. Αυτό μπορείτε να το κάνετε είτε μέσω e-mail είτε μέσω τηλεφώνου.
Τηλ.: 2102116583 – E-mail: [email protected]
Γεωγραφικές Συντεταγμένες
Έδρα – Showroom: Οδός Γ. Σ. Τύρινθας, Νέα Τύρινθα, Ναύπλιο
- Google Map 37.596829044216356, 22.79980254807518
- 2102116583
Για περισσότερες πληροφορίες: Μουσείο Αυτοκίνησης Ναυπλίας
Εκκλησιαστικό Μουσείο
Στην Ενορία της «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΣ» Ναυπλίου, λειτουργεί Εκκλησιαστικό Μουσείο το οποίο στεγάζει τη συλλογή εκκλησιαστικών αντικειμένων από το έτος 2023 σε νέο κτίριο.
Ο κύριος όγκος των έργων χρονολογείται στο 18ο και 19ο αι. Οι φορητές εικόνες αποτελούν τον πυρήνα της συλλογής του μουσείου και ταυτόχρονα το σπουδαιότερο και μεγαλύτερο τμήμα της και εκπροσωπούν κάθε κατηγορία. Υπάρχουν εικόνες τέμπλου (δεσποτικές, θεομητορικές δωδεκαόρτου, Αγίων), προσκυνήσεως (προορισμένες για τον τοίχο ή για ιδιαίτερο προσκυνητάρι) και εικόνες διαφόρων μεγεθών για ιδιωτική λατρευτική χρήση. Η συλλογή περιλαμβάνει ακόμα, ένα ξυλόγλυπτο Σταυρό του 16 αι.
Επίσης, υπάρχει συλλογή λειτουργικών βιβλίων (Ευαγγέλια, Μηναία κ.α.) τα οποία τα περισσότερα έχουν τυπωθεί στη Βενετία σε γνωστά τυπογραφεία του 18ου αιώνα.
Όσον αφορά τον τομέα της αργυρογλυπτικής υπάρχει μια σειρά από επίχρυσα ιερά σκεύη, καντήλια, κτλ. Στον τομέα της υφαντικής υπάρχουν ωραιότατα κεντητά με χρυσό, καλύμματα για δισκοπότηρα
Από πλευράς θεματολογίας οι εικόνες καλύπτουν όλη την κλίμακα της ορθόδοξης δογματικής ιεραρχίας.
Υπάρχει σημαντική ποικιλία καθιερωμένων εικονιστικών τύπων του Χριστού, της Παναγίας, αλλά και πολλών αγίων, που ανταποκρίνονται στο εορτολόγιο και αγιολόγιο της Εκκλησίας, αλλά και στις ανάγκες για προσκύνηση και λειτουργική χρήση.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι αφιερωματικές επιγραφές με τα ονόματα των αφιερωτών και των χορηγών.
Ακολουθούν εκθέματα που προέρχονται από τα νεκροταφεία θαλαμωτών τάφων της Ευαγγελίστριας Ναυπλίου, της Ασίνης, των Δενδρών, της Παλαιάς Επιδαύρου καθώς και από το θολωτό τάφο της Καζάρμας.
Λίθινα, μετάλλινα και πήλινα αγγεία, ειδώλια ελεφάντινα έργα, σφραγιδόλιθοι και κοσμήματα από χρυσό, ημιπολύτιμους λίθους, ήλεκτρο, φαγεντιανή και γυαλί φωτίζουν τις ταφικές πρακτικές και αντανακλούν τη διαστρωμάτωση της μυκηναϊκής κοινωνίας.
Ξεχωρίζουν οι αμφοροειδείς κρατήρες με παραστάσεις άρματος και κιθαρωδού αντίστοιχα και ο κάλαθος – ρυτό με παράσταση αιγάγρου από την Ευαγγελίστρια Ναυπλίου.
Το Εκκλησιαστικό μουσείο τελεί υπό την άμεση εποπτεία του Ιερού Ναού «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΣ».
Τα εκθέματα καλύπτουν το χρονικό διάστημα από τον 16ο έως τον 20ο αι. και αποτελούν μάρτυρες της μεταβυζαντινής εκκλησιαστικής τέχνης της περιοχής.
Σκοπός του μουσείου είναι η περισυλλογή, διαφύλαξη, συντήρηση, έκθεση και προβολή των πάσης φύσης αντικειμένων που προβάλλουν την εκκλησιαστική τέχνη του Ιερού Ναού.
Ωράριο λειτουργίας μουσείου
Οι επισκέψεις στο μουσείο προγραμματίζονται κατόπιν συνεννόησης.
Για να κανονίσετε την ιδιωτική σας επίσκεψη θα χρειαστεί να κλείσετε προηγουμένως συγκεκριμένη ημερομηνία και ώρα μέσω τηλεφώνου στο 27520 27778.
Γεωγραφικές Συντεταγμένες
Λόφος Ευαγγελίστριας, Πρόνοια Ναυπλίου, 211 00 Ναύπλιο
Google Map 37.56383268013815, 22.812670620309362
Περισσότερες πληροφορίες για το μουσείο και τον Ιερό Ναό της Ευαγγελίστριας μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα: evagelistrianafpliou.blogspot.com